PPOSLOVNI PLAN

Mnogi aspekti našeg života zahtijevaju planiranje, čak i kupnja osnovnih namirnica. U trenutku pokretanja posla zacijelo ćete pokrenuti i proces planiranja. Želite li svoju poslovnu ideju predstaviti potencijalnom ulagaču, on će tražiti iscrpnu analizu te ideje kako bi dobio kompletnu sliku. Ako mislite da imate dobru ideju za posao, sljedeći je korak priprema poslovnog plana.

PIŠE
Petar Šiško,

student poslijediplomskog studija iz područja monetarne teorije i politike Ekonomskog fakulteta u Splitu.

Autor je bloga o monetarnoj politici MoneyMischief.

ŠTO JE POSLOVNI PLAN?

Imate ideju i mislite da biste s njom mogli postati sljedeći milijunaš? Poslovni plan će vam pomoći da ocijenite jeste li previše entuzijastični ili to što planirate ima smisla. To je opis budućnosti vašeg poslovnog pothvata. Želite staviti na papir što vam sve treba da biste uspjeli i kako ćete to ostvariti. Poslovni plan će vam pružiti dobar pregled svega što trebate obaviti, informaciju o tome koliko bi vaš proizvod mogao biti zanimljiv, koliko novca morate uložiti da biste pokrenuli realizaciju i koliko se sve to isplati. Da biste dobili sve te informacije, najprije morate izraditi poslovni plan.

ŠTO SVE SADRŽI POSLOVNI PLAN?

U poslovnom planu opisat ćete većinu aspekata poslovanja. Ako je ideja u vezi s kreiranjem mobilne aplikacije koja ima neku funkciju, onda već u početku želite detaljno opisati vaše poduzeće, tim ljudi i samu ideju te aplikacije. Morat ćete opisati i tehničke aspekte - kakvi su vam oprema ili programi potrebni, u kakvom prostoru namjeravate obavljati posao, kakvi vam kadrovi trebaju. Usto morate identificirati i tehnologije kojima ćete se koristiti, odnosno trebate li možda koristiti podatke treće strane da bi aplikacija funkcionirala. Kako biste dobili predodžbu o tome gdje je na tržištu mjesto vaše aplikacije, morate odgovoriti na pitanje kakve su slične aplikacije na tržištu. Što vašu čini posebnom, zašto bi je ljudi kupovali? Slijedi financijski dio plana, gdje ćete navesti koliko novca trebate za početak rada, a koliko će vam trebati da biste normalno funkcionirali. Na kraju sve to morate složiti u financijski izračun koji će pokazati isplati li vam se uopće pokrenuti taj posao ili koliko će vam vremena trebati da počnete ozbiljno zarađivati. Možda je najlakše predstaviti si poslovni plan kao niz odgovora na pitanja o vašem poslovnom pothvatu.


KAKO ĆU ZNATI ISPLATI LI MI SE INVESTIRATI U NOVU APLIKACIJU?

Ako mislite da će 100.000 ljudi kupovati aplikacije kao što je vaša i na njih trošiti 10 dolara, onda je vaše tržište oko 1,000.000 dolara. Vi s ovakvim planom planirate uzeti 20 posto i ostvarivati profit. To znači da biste mogli uprihoditi oko 200.000 dolara. No, morate znati koliki su vam troškovi i ulaganja. Budete li imali i kredit, kolika će vam biti kamata. Zanimat će vas ne samo prihod nego i profitna marža. Ako vam je, nakon što podmirite kredit, plaće radnika i druge troškove, ostalo 20.000 dolara, znači da ste ostvarili profitabilnost od 10 posto. Jednako tako, poslovni plan će vam pokazati da zbog velikog početnog ulaganja nekoliko godina nećete imati zaradu, a koliko će to trajati, također možete iščitati iz plana.


ŠTO AKO SE DOGODI NEŠTO ŠTO NISMO PREDVIDJELI?

Kako bi se pripremili, u planu pokušate izračunati što se događa s vašom zaradom ako se dogode situacije da ste krivo procijenili tržište, dogodi se recesija ili ne uspijete doseći spomenutih 20% tržišta. Na primjer, stavite scenarij gdje ste osvojili tržišni udio od 10% i onda gledate kako će se to odraziti na vaše rezultate. Time ćete dobiti i dobar odgovor koliko ste spremni na trenutak kad sve ne ide po planu.

ZAŠTO NAM JE POTREBAN POSLOVNI PLAN?

Ako vam nedostaje novca, poslovni plan će vam pokazati koliko vam ga nedostaje, ali će služiti kao kvalitetan uvid za one koji bi vam mogli dati novac. Iz njega će vidjeti samu ideju i kako je mislite ostvariti. Olakšat će vam dobivanje kredita od banke, ojačati prezentaciju pred potencijalnim investitorima, a pomoći će onima koji se prijavljuju za razne vrste fondova za poticanje poduzetništva.