IINICIJALNA JAVNA PONUDA (IPO)

Trenutak kada poduzeće izlista na burzi svoje dionice često pobudi zanimanje građana, posebno ako se radi o velikoj kompaniji s poznatim proizvodima koje svi koristimo. U Hrvatskoj je prodaja udjela javnih poduzeća na burzi dosad bila uvijek u fokusu javnosti, posebno u slučaju HT-a gdje je veliki dio građana kupio prve pakete dionica. Osim državnih tvrtki i privatne kompanije često izlaze na burzu. Na globalnoj razini posljednjih godina su posebno bili zanimljivi IPO-i tehnoloških kompanija. Zašto je prodaja dionica na burzi dobar izbor za neka poduzeća i postoji li prilika za zaradu i za male ulagače?

PIŠE
Petar Šiško,

student poslijediplomskog studija iz područja monetarne teorije i politike Ekonomskog fakulteta u Splitu.

Autor je bloga o monetarnoj politici MoneyMischief.

ŠTO JE INICIJALNA JAVNA PONUDA - IPO?

Zamislite da ste smislili neki inovativan proizvod. Počelo je kao zabava, no eventualno je preraslo u posao. Poduzeće se razvija, broj zaposlenih raste, no i nakon nekoliko godina se čini da nikako ne možete dovoljno brzo pribaviti novac za investiranje u odnosu koliko bi mogli prodati. U tom momentu shvaćate da se možda najbolje odreći dijela vlasništva i novac od prodaje udjela u poduzeću investirati u rast. Odlučujete podijeliti vlasništvo na jako veliki broj dijelova i prodati ih kao dionice na burzi. Prva prodaja dionica vašeg poduzeća na burzi se naziva inicijalna javna ponuda (engleski initial public offering - IPO). U igri ne mora biti uvijek poduzetnik, često je i država u procesu privatizacije, kao što je bio slučaj s nekim od najvećih IPO-a u Hrvatskoj.

MOGU LI INICIJALNE JAVNE PONUDE BITI DOBAR IZVOR ZARADE?

Kad se priča o zaradi, obično se misli na rast cijene jer mnoge dionice dožive strelovit rast već prvi dan prodaje. Mnogi će svoj novac staviti u takvu dionicu očekujući rast i dobru zaradu u kratko vrijeme, no, svakako treba biti oprezan i ne prilaziti ovome sa špekulantskim namjerama jer cijena ne mora uvijek rasti, događa se i suprotno, a onda možete izgubiti novac. Jedan od najzanimljivijih IPO-a je bio onaj Hrvatskog Telekoma jer je u njemu sudjelovalo više od 300 tisuća građana po povlaštenoj cijeni od 265 kuna, uz druge ulagače za ukupno oko 7 milijardi kuna. HT-ova dionica je zbog toga prozvana “narodnom dionicom”. U svijetu, posljednjih godina, IPO Facebooka je bio događaj koji je plijenio pozornost javnosti. Pogledajmo zaradu za ulaganje od 10.000 kn u dionice Facebooka i HT-a u prvoj godini nakon IPO-a i danas. Ulagači u HT su prošli gore jer danas dionica vrijedi upola manje (5378 kuna), dok se vrijednost Facebooka utrostručila i ulog vrijedi 32.934 kuna.


SUSJEDA KAŽE DA MISLI KAKO SE PREVARILA KUPNJOM PAKETA DIONICA HT-A I NE MISLI VIŠE ULAGATI U DIONICE, ŠTO DA JOJ KAŽEM NA TO?

Ako susjeda nema ulagačkog znanja, možda joj nije bilo najpametnije špekulirati očekujući visoke zarade preko noći. Vjerojatno je i prodala na prvi pad cijene i izgubila. Osim rasta cijene tu je i zarada od dividende. Kod dionica kao što je HT i to se mora uzeti u obzir. Ako mislite špekulirati na IPO-u, očekujući skok cijene, morate isto tako biti spremni i izgubiti ako se vaše očekivanje ne ispuni, a najbolje je ne očekivati bogatstvo preko noći, to je ono što razdvaja ulagača od špekulanta.


KAKO DIONICE DOSPIJU NA BURZU?

To je obično posao investicijskih banaka. Banka ili skupina njih će pogledati financije poduzeća, stanje na tržištu i kreirati potrebne dokumente za početak izlistavanja na burzi. Odredit će se koliko se novca želi prikupiti, koliko dionica će se ponuditi i po kojoj cijeni. Jedan od važnijih dokumenata je prospekt, u njemu stoje sve propisane informacije o poduzeću koje bi potencijalno zainteresirani kupac dionice morao znati kako bi donio odluku isplati li se ulagati. Nakon toga kreće prikupljanje ponuda i prodaja dionica. Početna cijena se može značajno mijenjati nakon što se dionicama počne trgovati i mnogi to očekuju kako bi ostvarili zaradu.

KOJE SU NEKE OD NAJVEĆIH INICIJALNIH PONUDA IKADA?

Najveći IPO je onda i onaj koji je na burzi pribavio najviše novca. Trenutno najveći IPO je kineskog internetskog diva Alibabe koji je iznosio oko 24 milijarde USD. Drugo i treće mjesto su dvije kineske banke s prikupljenih 22 i 19 milijardi USD. U Hrvatskoj su poduzeća manja pa su i IPO-i manji. Posljednji veći IPO je bio onaj Tankerske Next Generation prošle godine, koji je prikupio oko 210 mil. kuna, što je daleko ispod već spomenutog IPO-a HT-a (7 milijardi) ili INA-e kojim je prikupljeno 2,74 milijarde kuna.