CCROWDFUNDING

Udruga Bubamara, koja skrbi o osobama s invaliditetom u Vukovarsko-srijemskoj županiji odlučila je iskoristiti skupno financiranje - crowdfunding - kako bi prikupila novac za otvaranje prvog kafića u kojem će se zapošljavati osobe s Downovim sindromom. To je samo jedan od projekata koji se pojavljuju na internetskim platformama za skupno financiranje koje koristi sve više umjetnika, poduzetnika i aktivista s ciljem prikupljanja novca kojim će realizirali svoje ideje.

PIŠE
Petar Šiško,

student poslijediplomskog studija iz područja monetarne teorije i politike Ekonomskog fakulteta u Splitu.

Autor je bloga o monetarnoj politici MoneyMischief.

ŠTO JE CROWDFUNDING?

Crowdfunding je skupno financiranje, a to je proces u kojem tražite novac od neznanaca kako biste financirali svoju ideju. Zamislite da imate ideju za proizvod. Kako biste kreirali prvi prototip i započeli proizvodnju, osim same ideje, potreban vam je novac. Nažalost, ne možete dobiti kredit, a čak i da pitate prijatelje da vam ga pozajme, vjerojatno neće biti dovoljno. Možda je vrijeme da proširite grupu potencijalnih "ulagača" tako da iskoristite mogućnosti koje pruža internet i preko online platforme predstavite svoj projekt milijunima ljudi. Ako je dovoljno zanimljiv, možete skupiti dovoljno novca od drugih internet korisnika i krenuti u realizaciju.

KAKO MOGU POKRENUTI SVOJU CROWDFUNDING KAMPANJU?

Pretpostavimo da već imate ideju za proizvod za koji mislite da će biti hit. Prvo trebate odabrati jednu od online platformi koje nude ovu mogućnost i tamo trebate kreirati kampanju. Temeljito ćete opisati vašu ideju te, naravno, objasniti koliko novca vam treba. Cilj vaše kampanje je onda prikupljanje te svote novca. Nakon toga nije dovoljno sjediti i čekati, morate se jako potruditi kako biste svi saznali za vašu ideju, a to se ne događa samo od sebe. Osim klasičnog dijeljenja na društvenim mrežama, možete napraviti i web stranicu, zatražiti prijatelje da prošire glas i kontaktirati medije kojima bi vaša ideja mogla biti dovoljno zanimljiva da o njoj objave članak i osiguraju vam što veću vidljivost među populacijom na internetu. Ako ste sve odradili kako treba i vaša ideja je zaista dobra, s dovoljno donacije doći ćete blizu cilja kampanje - prikupljanju dovoljno novca za realizaciju.


ŠTO ULAGAČI MOGU TRAŽITI ZAUZVRAT OD MENE?

O tome će ovisiti i vaš izbor platforme. Neke platforme funkcioniraju kao sistem donacija. Ljudima se ideja toliko svidi da vam doniraju novac. Obično platforme sa sistemom donacija uključuju i nagrade - onima koji su uplatili određene svote zauzvrat poklonite nešto. Vrsta nagrade obično ovisi o visini donacije, tako da u nekim slučajevima za manje donacije možete dati majicu ili šalicu s logotipom, a za one veće i sam proizvod koji kreirate. Važno je da ne budete škrti, a da budete kreativni s nagradama kako bi i donatori bili izdašniji. No, to nije jedini način, neke platforme funkcioniraju na sustavu kreditiranja, a neke preko uzimanja udjela u budućoj tvrtki. Ako se radi o platformi koja osigurava novac pozajmljivanjem, onda ćete ga očito trebati vratiti s kamatom, a u slučaju platformi koje funkcioniraju tako da ulagači uzimaju udjele u tvrtki, kad s prikupljenim novcem pokrenete posao, svi koji su vam dali novac postaju suvlasnici vaše tvrtke.


ŠTO SVE MOGU FINANCIRATI KROZ CROWDFUNDING?

Neki od poznatijih projekata u Hrvatskoj koji su koristili skupno financiranje bili su videoigra Legends of Dawn, Babywatch, monitor koji prate otkucaje bebina srca, Goulash Disko Festival, izrada nosiljki za bebe sirijskih majci izbjeglica... Proizvodi, usluge, društveno-korisni projekti, humanitarne akcije, snimanje glazbenih ili videouradaka, dizajnerska odjeća i drugi oblici aktivnosti mogu se pretvoriti u kampanje koje korisnici interneta mogu financirati ako im ih uspješno predstavite u svojoj crowdfunding kampanji. Jedna od najuspješnijih kampanja bila je upravo za računalnu igru Star Citizen, koja je prikupila oko 77 milijuna USD, ili za pametni sat Fitbit, koji je prikupio oko 20 milijuna USD.

KOJE SU NAJPOPULARNIJE PLATFORME ZA FINANCIRANJE?

Danas su vjerojatno najpopularnije Kickstarter, Indiegogo, Gofundme, Causes, Youcaring, Crowdrise, RocketHub i Razoo. Ima ih više od tisuću, a neke se specijaliziraju za pojedine djelatnosti. Na PledgeMusic i Sellabandu naći ćete projekte povezane s glazbom i promocijom novih umjetnika, a Youcaring i Causes za društveno korisne projekte i humanitarni angažman. Hrvatski portal Croenergy omogućuje financiranje projekata zaštite okoliša i energetike. Procjenjuje se da je u 2015. oko 34 milijarde USD prikupljeno skupnim financiranjem, većinom kroz zajmove (25 milijardi), te 5 milijardi preko donacija i nagrada.